Evropská komise ve spolupráci s národními orgány na ochranu spotřebitelů si posvítila na sociální média influencerů. Komisi zajímalo, jak tvůrci označují spolupráce na sociálních sítích a závěry šetření nejsou vůbec uspokojivé.
Téměř všichni (97 %) influencerů ze šetření zveřejňují komerční obsah, ale jen 20 % systematicky označuje své příspěvky jako reklamu. Mnoho influencerů tak není transparentních. Z 576 influencerů bylo 78 % aktivních v obchodní činnosti, ale jen 36 % má svoji činnost zaregistrovanou. Všechny detaily šetření zveřejnila komise na svém webu.
Komise plánuje provést další opatření a analyzovat výsledky kontroly s ohledem na právní povinnosti platné pro platformy. Tato kontrola ukazuje důležitost moderního právního rámce pro ochranu spotřebitelů v digitálním prostředí. Výsledky také poslouží k posouzení evropského spotřebitelského práva.
Kontrola zahrnovala influencery z 22 zemí EU, Norska a Islandu. Nejčastěji se týkala tvůrců z oblastí módy, životního stylu a stravování. Evropská komise spustila Influencer Legal Hub, kde influenceři mohou najít informace o dodržování práva.

Komise má v plánu přijmout opatření v souladu s výsledky kontroly. Také chce posoudit stávající evropské právní předpisy s cílem zajistit spravedlivé digitální prostředí pro spotřebitele. Společná kontrola také poukazuje na důležitost transparentnosti v komerčních aktivitách influencerů.
V České republice se chováním influencerů na sociálních sítích zabývá například platforma Férový influencer. Kodex upozorňuje na chování tvůrců a nutnost označování sponzorovaných příspěvků.